Jordbærlagkage med Daim


Ret præcist 5 år er der gået, siden jeg udgav en opskrift her på siden. Der er blevet lavet mad, men livet med tre aktive drenge, arbejde, videreuddannelse, hus og hjem har ikke just efterladt tid til dokumentation af nogen slags.

Altså....det er altså ikke fordi, jeg nu ikke aner, hvad jeg ellers skal foretage mig, at der nu igen bliver udgivet noget. Men denne lagkage var Jonathan simpelthen så glad for, da jeg serverede den i går til fejring af hans kommende 11 års fødselsdag. Bloggen er også min personlige opskriftsnotesbog, så lad mig slå to fluer med ét smæk.

Lagkagen skal laves dagen i forvejen, så den kan nå at sætte sig.

Jordbær- og daimcreme

1 pose frosne jordbær (400 g.) - optøede
2-3 spsk. flormelis
1 spsk. vanillesukker
Saften fra en appelsin
2 dl. græsk yoghurt
3 dl. piskefløde
3 dobbeltdaim (6 barer)

3 lyse lagkagebunde (bag selv, eller brug gode købebunde - jeg er begejstret for Lidls)

Pynt:
3 dl. piskefløde 
Friske Hindbær
Små marengs - opskrift

Skær de optøede jordbær i mindre stykker og rør dem sammen med flormelis, vanillesukker, appelsinsaft og græsk yoghurt.
Pisk fløden til skum og vend det sammen.
Hak daim groft og vend det i cremen.

Læg lagkagen sammen - gerne i en kagering.
Bund - creme - bund - creme - bund.
Sæt kagen på køl natten over. 
Bag marengs i god tid - de holder fint i flere dage i en lufttæt beholder.

Pisk fløden og sprøjt den på siden af kagen.
Pynt med frisk hindbær og marengs.


Kommentarer