Frisk sommerlagkage med koldskål og jordbær

Bedre sent end aldrig ;) Denne opskrift har ligget under min "kladder" i et lille år, men må jeg hellere få den udgivet, før opskriften på min nyeste lagkage kommer på om lidt...
Denne lagkage leder tankerne hen på lune sommerdage i haven med friske danske jordbær og koldskål.
Lagkagebundene har jeg hidtil gerne købt i ICA, når jeg har været på den anden side af sundet. De laver de blødeste og lækreste lagkagebunde. Jeg har nu opdaget, at de har nogle tilsvarende i Føtex, dog er de ekstra kroner værd.

Kiksebund

250 g. havrekiks
125 g. smeltet smør

Koldskålsmousse

6 blade husblas
saft og skal af 1 stor citron
100 g. sukker
Korn fra 1 vanillestang
3 dl. kærnemælk
3 dl. piskefløde

Jordbærmousse

3 blade husblas
400 g. frosne eller friske jordbær
saft og skal fra en lime (alternativt 1/2 citron)
2 spsk. sukker

2 æg - delt i blommer og hvider
1 dl. piskefløde
50 g. sukker

2 vanillekagebunde (luksuskagebunde fra Salling eller hjemmebagte)

Friske jordbær
1-2 dl. piskefløde

Fremgangsmåde

Kiksebund
  • Kiksene knuses i en minihakker eller i en pose med en kagerulle.
  • Bland smuldret med smeltet smør og tryk det ud i springform i samme mål som lagkagebundene foret med husholdningsfilm. 
  • Lad den stivne i køleskabet.
  • Træk herefter filmen af bunden og læg den på et lagkagefad i en kagering.

Koldskålsmousse
  • Udblød husblassen i vand i ca. 10 min.
  • Kog citron, vanille og sukker op til sukkeret er opløst. 
  • Knug vandet fra husblassen og opløs den i sukkerlagen
  • Afkøl til den er lillefingervarm
  • Rør lagen i kærnemælken i en tynd stråle
  • Pisk fløden til skum og vend den i.
  • Lad moussen sætte sig en smule i køleskabet mens jordbærmoussen laves.
Jordbærmousse
  • Udblød husblassen i vand i ca. 10 min.
  • Kog jordbær op med 2 spsk. sukker og lime til den er næste udkogt.
  • Knug vandet fra husblassen og opløs den i jordbærkompotten
  • Afkøl til den er lillefingervarm
  • Pisk æggeblommer og sukker (50 g.) til en æggesnaps og vend den i jordbærkompotten.
  • Pisk æggehvider stive og piskefløde til skum og vend begge dele i.
Sådan samles kage
  • Ovenpå den kolde kiksebund fordeles koldskålsmoussen
  • lagkagebund
  • jorbærmousse
  • lagkagebund
  • Pynt med friske jordbær og flødeskums"dutter" i bunden
Lad kagen sætte sig i køleskabet - helst natten over






Kommentarer