Krydrede æblemuffins og æblecrumble

Hvor er det lige tiden bliver af? Jeg må sande, at livet med tre mindre børn er travlt, og man konstant er et skridt bagefter.
Stilstanden på bloggen skyldes ikke, at vi har slækket på den gode mad i vores hjem, men derimod mangel på tid til at forevige kreationerne. Min telefon er fuld af billeder af mad, som skulle på bloggen, men de er aldrig kommet videre...
NU skal det være.
Jeg har i dag haft nogle timer hjemme uden børn, og de blev brugt på at gjort noget ved de voldsomt mange æbler, vores træ har givet i år.
Ca. 100 af dem har jeg i dag fået transformeret til to store poser æblemos, to store poser æblestykker, 15 skønne krydrede muffins og ikke mindst en lækker æblecrumble, som jeg i skrivende stund sidder og nyder med en god kop te - og det var så sidste år, jeg skrev ovenstående :D 

Opskrifterne på kagerne kommer her:

Æblemuffins - der dufter af jul 🎄 

2 æg
3 dl. sukker
100 g. smør
3 dl. hvedemel
1 tsk. bagepulver
2 tsk. kanel
1/2 tsk. kardemomme
1/2 tsk. allehånde
1/2 tsk. stødt ingefær
1 dl. mælk
Ca. 5-6 æbler skåret i tern

Crumble (rest fra æblecrumblen)
30 g. smør
30 g. brun farin
30 g. havregryn

20 min. v. 180 grader


Smelt smørret og lad det køle en smule af, mens sukker og æg pisken godt sammen. 
Pisk smørret i. 
Bland alle de tørre ingredienser og vend blandingen i sammen med mælken. 
Vend æbleternene i dejen. 

Bland ingredienserne til crumblen til en ensartet masse

Kom dejen i muffinsforme og fordel crumblen ovenpå.
Bag kagerne i ca. 20 min. ved 180 grader.




Verdens nemmeste æblecrumble

Ca. 10 Æbler i tern
1 spsk. sukker
1 stor tsk. kanel

100 g. smør
100 g. brun farin
100 g. grovvalsede havregryn (finvalsede kan også bruges)

35 min. 180 grader

Bland æbler, sukker og kanel i et ovnfast fad skål.
Bland smør, farin og havregryn - gerne med fingrene, og fordel det ovenpå æblerne.

Bag ca. 35 min. ved 180 grader varmluft.

Servér lun med vanilleis eller creme fraiche



Kommentarer