Kartoffellasagne m. aubergine (moussaka)



Denne ret er en sammensmeltning af en klassisk lasagne og en græsk moussaka. Jeg havde en pose kartofler, der trængte til at blive brugt, og et par åbne glas pizzasauce. 
Der er anvendt nemme løsninger i form af købe-mornaysauce og tomatsauce på glas, så retten tog ikke lang tid at forberede. Dog skal den hygge 45 min. i ovnen.
Alle mine tre drenge var meget begejstrede og spiste så meget, at der nu desværre ikke er rester til i morgen...

500 g. hk. okse
1 spsk. rapsolie
1 stort løg i tern
2 fed hvidløg
1 aubergine skåret i små tern
2 spsk. tomatkoncentrat
1 dåse hk. tomater el. tomatsauce
3 dl. vand
1 oksebouillonterning
1 tsk. røget paprika (eller alm. paprika)
1/2 tsk. kanel
1 tsk. oregano
1 tsk. timian
2 spsk. balsamico (eller anden eddike)
salt og peber

800 g. kartofler, skrællede og skåret i tynde skiver (brug evt. mandolinjern)

1 karton mornaysauce (1/2 l.)

Svits løg, aubergine og presset hvidløg i olie i en stor gryde/sauterpande. Tilsæt kødet og brun det godt. Tilsæt tomatkoncentrat, tomat, vand, bouillon, krydderier og balsamico. Lad kødsaucen simre i ca. 15. min. Imens klargøres kartoflerne.

Tænd ovnen på 200 grader.

Smør et stort ovnfast fad og læg et lag kartoffelskiver i bunden, herefter et lag kødsauce, et lag mornaysauce, kartofler, kødsauce og tilsidst mornaysauce.

Sæt fadet i ovnen og bag retten i ca. 45 min. til kartoflerne er møre. Dæk evt. retten med staniol, hvis den bliver for mørk.


Kommentarer