Lagkage med rabarber, citron og marengs





Nu har der sandelig været fødselsdag i det lille hjem igen. Når familien tæller fem medlemmer og fødselsdagene er spredt ud over hele året, er der aldrig rigtig lang tid imellem. Det betyder selvfølgelig også nye kager.
Anledningen denne gang var min mands 36 års fødselsdag, og udgangspunktet var valget af kager var to bøtter mascarpone, som jeg købte for 10 kr. i fakta, da butikken skulle lukke.
Jeg købte også billige pasteuriserede æggeblommer og æggehvider, så de skulle også indgå på en eller anden måde.
Nogle dage inden, besøgte jeg mine bedsteforældre på deres lille husmandssted i Hodsager, "Solvang", for sidste gang. De flytter til "storbyen" Aulum, nu hvor alderen for alvor trykker, og besværliggør livet på landet.
Jeg plukkede en god håndfuld friske og sprøde rabarberstokke i deres fantastiske køkkenhave. Endnu en ingrediens.
I køleskabet havde jeg også et glas lemon curd, som trængte til at blive brugt.
Resultatet blev denne meget lækre og meget roste kage.
Jeg har stjålet lidt her og der, og sat elementerne sammen. Jeg er ovenud tilfreds!

Jeg lavede også denne utrolig lækre tiramisulagkage - link

Mandelbunde (Tak til Anne Mette Voss)
1/2 vanillestang
3 æg
175 g rørsukker
50 g mandler
70 g hvedemel
1 tsk bagepulver

70 g kartoffelmel

Flæk vaniljestangen og skrab kornene ud. 
Mas kornene sammen med en smule af rørsukkeret. 
Pisk æg, rørsukker og vaniljekorn til en meget luftig og tyk æggesnaps. 
Hak mandlerne mellemgroft. 
Bland hvedemel, bagepulver og kartoffelmel sammen og sigt det ned i æggesnapsen. 
Tilsæt de hakkede mandler og vend det forsigtigt sammen.
Fyld dejen i en springform, hvor bunden er beklædt med bagepapir. 
Bag kagen midt i ovnen ved 180 grader varmluft i ca. 30 minutter til den giver efter ved let tryk. 
Lad bunden afkøle helt i formen, inden den skæres fri og bagepapir fjernes. 
Flæk bunden i tre lige tykke dele med en savtakket kniv.

Rabarbermousse
Opskriften på denne mousse har jeg fra Pyntekagen.blogspot.


250 g rabarber, renset og snittet i ca. 1 cm
3 spk sukker
1 dl. vand
1 tsk vaniljesukker
3 blade husblas
3 dl. piskefløde

Læg husblassen i blød i koldt vand i minimum 10 min. Kog rabarber med vand og sukker til det er mørt.
Pres vandet fra husblassen og rør det ud i den let afkølede rabarbermasse. Tilsæt 1 tsk. vaniljesukker. Rør det hele sammen og stil på køl.


Pisk fløden godt til skum og rør den afkølede rabarbermasse heri. 

Citroncreme - SÅ nem
250 g. mascarpone
ca. 50 g. lemoncurd

Pisk de to ingredienser sammen. Tilsæt evt. lidt mere lemoncurd - smag til.

Læg en lagkagebund på et fad i en kagering. Fordel først rabarbermoussen på bunden. Læg en bund ovenpå og fordel citroncremen herpå. Slut af med en lagkagebund.
Lad kagen trække natten over.


Rabarber"chips"
100 g. rabarber skåret i ultratynde skiver. Brug gerne et mandolinjern.
1 dl. vand
1 dl. sukker

Kog vand og sukker op til sukkeret er opløst. 
Hæld sukkerlagen over rabarberskiverne.
Lad dem trække i et par minutter og læg dem herefter i et lag på en bageplade med bagepapir.
Bag dem i ovnen v. 80 grader i et par timer til de er sprøde og tørre.

Marengsovertræk (fransk marengs)
3 æggehvider
1,5 dl sukker
Knap 1/2 dl glukosesirup
Saften fra 1/2 citron


Kom blandingen i en røreskål, meget gerne røremaskine, og pisk til marengs i ca. 7-8 minutter. Tilsæt citronsaft og pisk 1 minuts tid mere.
Bland æggehvider, sukker og glukosesirup i en skål over vandbad og pisk stille og roligt til sukkeret er opløst.
Smør/sprøjt marengsen ud på kagen og brænd den med en gasbrænder eller under ovnens grill.
Pynt kagen med de tørre rabarberchips og evt. lidt revet citronskal.






Kommentarer