Sennep/honningmarineret kylling med forårsfrisk spidskålsalat med asparges



Selvom det udenfor mest af alt ligner en råkold vinterdag med slud og sne er det altså, ifølge kalenderen, rigtig meget forår. Tre graders varme (læs kulde!) i slutningen af april er altså noget deprimerende, men vender jeg mig rundt, kan jeg se mit mirabelletræ i fuldt flor - sne eller ej, og så er det altså forår.
Forår er lig med masser af friske nye grøntsager og tid til at salaterne genvinder deres plads på middagsbordet.
Salatsæsonen blev skudt igang i aften med denne salat, som er lavet af ingredienser, jeg havde i køleskabet. Jeg serverede den i selskab med kyllingebrystfilet marineret i sennep og honning. Uhm...det var altså ikke tosset :)

Start med at marinere kyllingen (helst min. 1 time). Steg den først, når salat er færdig.

Sennep/honningmarineret kylling

400 g. kyllingebrystfilet, skåret i mindre filét'er
1-2 spsk. grov, stærk sennep (alt efter smag)
1 spsk. flydende honning
2 spsk. olivenolie
salt og peber

Skær kyllingen i mindre fileter (på størrelse med inderfilet).
Rør ingredienserne til marinaden sammen. Smag den til. Det er forskelligt, hvor meget sennepssmag man ønsker, så målene er kun vejledende.
Kom kylling og marinade i en pose og vend det godt sammen. Lav salaten i mens kyllingen marinerer.

Varm lidt olie op i en pande. Steg kyllingestykkerne ca. 10 minutter. Start med at stege ved hård varme, så stykkerne får en stegeskorpe. Skru herefter ned til middel varme. Vend dem jævnligt. 

Kyllingen kan med fordel også steges på grill :)

Spidskålssalat med asparges og mandler 

1 spidskål
1 bundt asparges 
1 bakke karse - klippet
1 god håndfuld afskallede mandler (ca. 50 g.)

Fjern de yderste blade af spidskålen. Skær den i kvarte og fjern stokken. Snit kålen i tynde strimler.
Bring en gryde (som kan rumme al den snittede kål) med lidt vand (ca. 2 dl.) i kog. Kom kålen i og blancher den i ca. 3 min. Den skal endelig stadig have bid. Hæld kålen i et dørslag og lad det dryppe godt af. Afkøl.

Knæk den nederste del af aspargesene af. Skær aspargesene i mindre stykker (1-2 cm.).
Damp aspargesstykkerne i en gryde med ganske lidt vand i ca. 1 minut. Hæld dem i et dørslag, overhæld med koldt vand og dryp godt af.

Rist mandlerne på en tør, hed pande. Vær over dem hele tiden - de bliver nemt sorte. 

Bland afkølet kål, asparges, klippet karse sammen. Vent med mandlerne til efter dressingen er vendt i.

Dressing: (tak for inspirationen til Loui og Bearnaisen)
1/2 dl. olivenolie
2 spsk. lys balsamico (eller hvidvinseddike)
2 spsk. god mayonnaise (jeg bruger altid Hellmans)
1 tsk. flydende honning (f.eks. akacie)
Salt og peber

Rør alle ingredienserne sammen og smag til.
Vend dressingen i salat og vend til sidst mandlerne i.

Server salaten straks med den stegte kylling

Kommentarer