Skøn julekage med appelsinglasur (frosting)



Denne opskrift (som jeg ikke husker, hvor jeg har fra) har siddet i min opskriftsmappe i mange år, men af en eller anden grund har jeg aldrig kastet mig over den. Det har jeg så nu og hvilken fryd! Det er fra nu af virkelig en yndlingskage! Den har en fantastisk smag af alle julens krydderier, men uden at være for krydret, og så har den en vidunderlig og frisk appelsinglasur.

150 g. smør
3 æg
3 dl. sukker
2 1/2 dl. creme fraiche 18%
4 dl. hvedemel
1 1/2 tsk. stødt ingefær
3 tsk. kanel
2 tsk. stødt nellike
1 spsk. bagepulver

Appelsinglasur (frosting)
75 g. smør, blødt
saft fra en halv appelsin (mere eller mindre afhængig af hvor gennemtrængende man ønsker appelsinsmagen)
3 dl. flormelis

Varm ovnen op til 200 grader.
Smør en springform.
Smelt smørret og køl det af.
Pisk æg og sukker lyst og luftigt.
Vend creme fraiche i .
Bland mel, krydderier og bagepulver sammen.
Vend smørret i ægge/sukkerblandingen. Sigt mel/krydderiblandingen i og vend det forsigtigt sammen til en ensartet dej. 
Kom dejen i den smurte form og bag den midt i ovnen i ca. 45 minutter.

Rør alle ingredienserne til glasuren sammen og spred den ud over kagen, når denne er helt afkølet.

Kagen holder sig fint i nogle dage i køleskabet.

Kommentarer