Madpakkeboller med masser af kerner og yoghurt


I dag er der bagt et nyt kuld madpakkeboller. Denne gang med flere kerner og A38, som gør dem ekstra lækre og lidt seje i det. 
Ungerne får dem med til deres eftermiddagsfrugt. Jeg har dem i fryseren, og når jeg laver madpakker om aftenen tager jeg dem op og kommer dem i deres madpose og så i køleskabet, så er de fint tøet dagen efter.

Opskriften giver ca. 30 boller

125 g. knækkede hvedekerner
50 g. hørfrø
50 g. rugflager

Kom de tre ingredienser i en lille gryde. Hæld vand i til det lidt præcis dækker kernerne og kog det op. Lad det simre i ca. 3 minutter eller til alt vandet er absorberet. Køl blandingen ned til stuetemperatur.

4 dl. vand
50 g. gær
3 dl. A38/yoghurt/ymer...
25 g. salt (gerne havsalt)
1 spsk. honning
250 g. halvsigtet rugmel (eller alm. rugmel)
ca. 700 g. hvedemel

1 sammenpisket æg til pensling
rugflager

Bland vandet i kerneblandingen og udrør gæren i det.
Tilsæt de øvrige ingredienser (hvedemelet lidt ad gangen) og ælt dejen godt igennem (nemmest på maskine) i ca. 8 minutter.
Lad dejen hæve i 1 time.
Tril dejen til boller, som sættes på bageplader og efterhæver i 30-45 min.
Pensl bollerne med sammenpisket æg og drys rugflager henover.
Bag bollerne v. 220 grader i 15-17 min.



Kommentarer