Asiatiske svinespyd m. kål/risnudelsalat


Nem og hurtig hverdagsret til dem, der er glade for det asiatiske køkken (nok med hovedvægt på det vietnamesiske). Selv er jeg for tiden meget begejstret for vietnamesisk mad og har besøgt flere steder både i København og Berlin. Jeg elsker smagen af friske krydderurter og de sprøde grøntsager.
Denne ret er lavet på blot ca. 30 min og vil mætte 4 mand (og så er der måske et par spyd til madpakken dagen efter ;)

Kødspyd (ca. 16 stk.)

500 g. hakket svinekød
1 stor håndfuld koriander, finthakket (jeg brugte faktisk koriander på glas fra blue dragon - 2 tsk.)
1 tsk rød karrypasta - 2 hvis man gerne vil have det stærkt
3 spsk. soya
1 æg
1 stor spsk hvedemel
0,75 dl. mælk

Træspyd
Olie til stegning (sesam eller raps)

Rør alle ingredienserne sammen til en god, lind fars.
Form det til aflange kødboller og stik et spyd igennem.
Steg spyddene på alle sider i olie på en pande - ca. 15-15 min. ialt (middel varme)

Salat

1 lille spidskål
1 tsk. groft salt
100 g. tynde risnudler (vermicelli)
1 dl. rice vinegar eller hvidvinseddike
1/2 dl. sukker
1 stor håndfuld frisk hakket koriander
Grofthakkede cashewnødder (så mange man lyster :) )

Snit kålen i fine strimler. Kom den i en stor skål og drys groft salt ud over kålen. Lad det stå og trække i ca. 15 min. I mens koges nudlerne efter anvisning på pakken. Pres herefter vandet ud af kålen (der skal bruges lidt kræfter).
Kom den afvædede kål en i skål sammen med nudlerne. Pisk eddike og sukker godt sammen med en gaffel til sukkeret er opløst. Vend eddikedressingen i salaten og vend nødder og koriander i.

Server med de varme spyd.


Kommentarer