Svinemørbrad med pasta, cherrytomatsauce og masser af krydderurter


Forleden bladrede jeg min opskriftsmappe igennem for at finde inspiration til ugens madplan.
Jeg faldt over et udklip fra et gammelt madmagasin, og eftersom jeg lå inde med en del af ingredienserne, kom retten på menuen.
Hold da op, hvor er der meget smag i denne ret. Den indeholder simpelthen også bare så mange lækre råvarer fra middelhavsregionen.
Jeg har tilrettet opskriften her og der (bl.a. fordoblet mængden af krydderi til kødet)

Opskriften passer til 4 personer - gang evt. tomatsaucen med to, hvis det er 4 voksne/tomatglade børn (mine børn tog ikke af den)

1 svinemørbrad
4 spsk. friskhakket rosmarin
skallen 1 citron (usprøjtet naturligvis)
4 fed hvidløg - finthakket
salt og peber
Smør til stegning

Tomatsauce med oliven
250 g. cherrytomater - skåret i halve
olivenolie til stegning
1 dl. hakkede sorte oliven
2 fed hvidløg - finthakket
1 1/2 dl. koncentreret grøntsagsbouillon (brug en hel terning)
2 spsk. balsamico
1 lille potte frisk basilikum
1 håndfuld persille 
salt og peber
100 g. fetaost

Tilbehør: 300 g. god pasta

Afpuds mørbraden og skær den i 4 lige store stykker.
Bland rosmarin, citronskal, hvidløg, salt og peber sammen. Vend kødstykkerne i blandingen.
Opvarm ovnen til 150 grader
Brun dem i smør på alle sider på en pande.
Steg dem færdig i et ovnfast fad i ovnen i ca. 20 minutter.

Kog pastaen efter anvisning på pakken.

Steg cherrytomater, hvidløg og oliven i olivenolie på en pande.
Tilsæt bouillon og balsamico og kog saucen igennem i ca. 5 minutter.
Hak basilikum og persille
Tag panden af varmen og vend det i saucen.
Smag til med salt og peber.
Drys hakket fetaost over saucen og server den med mørbrad og pasta.





Kommentarer