Risotto med stegte svampe og gremolata



Da jeg ryddede op i mit skab forleden fandt jeg en halv pose risotto-ris, som skulle bruges.
Jeg må sige, at det er blevet til min bedste risotto til dato. Mmmmm...masser af velsmag og den ene mundfuld tager bare den anden :)
Jeg serverede den sammen med en lakseside, og det komplementerede hinanden fremragende.
En rigtig dejlig gæsteret.

Opskriften passer til 4 voksne (som tilbehør)

1 finthakket løg
3 dl. risotto-ris (arborio-ris)
2 spsk. olivenolie
1,5 dl. hvidvin
1 l. hønsebouillon
75 g. friskrevet pecorino (grana eller parmesan)
salt og peber

250 g. champignoner (eller andre svampe), skåret i kvarte
20 g. smør

1/2 bakke cherrytomater
1/2 spsk. olivenolie

Gremolata
1 håndfuld friskhakket persille (fint)
revet skal fra 1 citron

revet pecorino


Steg løget i olien i en gryde til de klare men ikke brune. Kom risene i gryden og steg dem under omrøring til de også blevet klare (ca. 3 min.)
Tilsæt hvidvinen og kog det op. Tilsæt bouillon til det dækker risene. Lad det koge ind ved svag varme. Hæld lidt fond på ad gangen, og lad det hver gang blive absorberes, før der hældes mere i. Rør meget jævnligt i risene.
Når al bouillonen er hældt på, skal det koge ind til risene er møre, men stadig har bid.
Imens risottoen koger steges svampene i smørret ved høj varme til de brune og godt stegte. Steg cherrytomaterne på en varm pande med en smule olivenolie. Vend rundt i dem hele tiden og tag dem af, når de begynder at "briste".
Tilsæt osten og rør det godt sammen. Kom de stegte svampe i og smag til med salt og peber.
Hæld risottoen i et fad. Fordel de stegte tomater herpå. Top med gremolataen og revet pecorino.

Servér straks med f.eks. stegt laks og godt brød eller som selvstændig ret.


Kommentarer