tirsdag den 3. februar 2015

Lækre boller med æble, skyr og rugflager



Fryseren var tømt for boller, så fridagen skulle bruges til at få fyldt lidt op igen.
Mine børn får en bolle med i deres frugtpose, og det passer fint at tage en bolle til dem hver op om aftenen, putte den i frugtposen i køleskabet og så er den fint tøet, til den skal spises næste dag.
Jeg plejer altid at bage mine gulerodsboller - opskrift, men i dag ville jeg prøve noget nyt.
Jeg tog udgangspunkt i, hvad jeg havde i fryseren og er mere end tilfreds med resultatet. Bollerne er bløde og lækre og har en god smag. 

Opskriften giver 24 boller

4 dl. lunkent vand (koldt som lunes et øjeblik i mikroovnen - brug endelig ikke lunkent fra hanen)
50 g. gær
2 fintrevne æbler - skrællen må gerne være med :)
2 dl. skyr
1 spsk. honning
0,75 dl. flydende margarine
1 spsk. salt
100 g. rugflager
200 g. grahamsmel
ca. 600 g. hvedemel

1 æg til pensling
rugflager

Kom vandet i en stor røreskål og udrør gæren heri. Tilsæt de øvrige ingredienser (hold lidt af melet tilbage).
Ælt dejen godt sammen og stil den til hævning et lunt sted i 1 time.


Slå dejen ned på køkkenbordet og ælt den igennem. Form dejen til 24 boller og sæt dem på bageplader.
Lad dem efterhæve i ca. 1 time. Varm ovnen op til 220 grader
Pensl bollerne med sammenpisket æg og drys med rugflager.

Bag bollerne midt i ovnen i ca. 15 min.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar