Lækre boller med æble, skyr og rugflager



Fryseren var tømt for boller, så fridagen skulle bruges til at få fyldt lidt op igen.
Mine børn får en bolle med i deres frugtpose, og det passer fint at tage en bolle til dem hver op om aftenen, putte den i frugtposen i køleskabet og så er den fint tøet, til den skal spises næste dag.
Jeg plejer altid at bage mine gulerodsboller - opskrift, men i dag ville jeg prøve noget nyt.
Jeg tog udgangspunkt i, hvad jeg havde i fryseren og er mere end tilfreds med resultatet. Bollerne er bløde og lækre og har en god smag. 

Opskriften giver 24 boller

4 dl. lunkent vand (koldt som lunes et øjeblik i mikroovnen - brug endelig ikke lunkent fra hanen)
50 g. gær
2 fintrevne æbler - skrællen må gerne være med :)
2 dl. skyr
1 spsk. honning
0,75 dl. flydende margarine
1 spsk. salt
100 g. rugflager
200 g. grahamsmel
ca. 600 g. hvedemel

1 æg til pensling
rugflager

Kom vandet i en stor røreskål og udrør gæren heri. Tilsæt de øvrige ingredienser (hold lidt af melet tilbage).
Ælt dejen godt sammen og stil den til hævning et lunt sted i 1 time.


Slå dejen ned på køkkenbordet og ælt den igennem. Form dejen til 24 boller og sæt dem på bageplader.
Lad dem efterhæve i ca. 1 time. Varm ovnen op til 220 grader
Pensl bollerne med sammenpisket æg og drys med rugflager.

Bag bollerne midt i ovnen i ca. 15 min.



Kommentarer