Vanillekranse


Vanillekranse er altid noget, jeg har forbundet med min mormor. Til alle familiefester, så langt tilbage jeg husker, har hun leveret dåsevis af skønne vanillekranse.
Jeg har aldrig selv kastet i ud i at bage dem. Tildels nok fordi, jeg ikke har ejet en kageplade til min kødhakker. Jeg har været for nærig til at betale 200 kr. for sådan en lille dims. Nu ejer jeg den og håber den holder resten af mit bageliv.

Jeg er ret begejstret for resultatet, og er sikker på, at kagepladen kommer i brug MANGE gange fremover :)

100 g. afskallede finthakkede mandler
125 g. sukker
kornene fra 1 stang vanille
250 g. hvedemel
200 g. smør
1 æggeblomme

Skrab kornene ud af vanillestangen og bland dem med en spiseskefuld af sukkeret. Gnid det godt ind i hinanden med en kniv.
Bland alle de tørre ingredienser og smuldr smørret heri.
Ælt dejen sammen med æggeblommen.
Lad dejen hvile i køleskabet i min. 1 time
Pres dejen igennem en kødhakker med kageplade eller kagesprøjte. Lav ca. 8 cm. lange stænger og form dem til kranse. Læg dem på en bageplade med bagepapir.
Bag kransene v. 200 grader i ca. 8 minutter.
Køl dem af på en rist og opbevar dem i en kagedåse.


Kommentarer