Store forårsruller med oksekød og hvidkål m. hjemmelavet sur/sød sauce

Disse forårsruller lavede jeg første gang, da jeg havde hjemkundskab i 6. klasse - altså for ca. 20 år siden! Siden har jeg selv lavet dem med mine egne hjemkundskabselever og nu kom turen til mit eget middagsbord. De har ikke så meget med Asien at gøre, men er nærmere end madpandekage med hakket oksekødsfyld, som er foldet og stegt :)
Snyd ikke dig selv for også at lave sur/sød-saucen.

Opskriften giver ca. 8 store forårsruller

Fyldet:

1/2 løg 
1 spsk. friskrevet ingefær (kan udelades)
100 g. hvidkål
1 spsk. olie
150 g. hakket oksekød
1/2 tsk. salt
1 knsp. peber
1/2 tsk. paprika
1 tsk. soya
1/2 dl. tomatpuré

Hak løg og hvidkål meget fint.
Svits begge dele sammen med ingefær i olie i en gryde.
Kom kødet i og steg det godt. Tilsæt de øvrige ingredienser og lad det småkoge i ca. 10 min.
Lav pandekagerne i mens.

Pandekager:
1 dl. grahamsmel/fuldkornsmel
1 dl. hvedemel
1/2 tsk. salt
1 æg
2 dl. mælk

Smør/margarine til bagning af pandekagerne
Olie til dybstegning

Pisk alle ingredienserne sammen og bag pandekagerne let(gerne på en lidt mindre pande). De må ikke blive brune.

Læg 1 stor spsk. fyld på hver pandekage. Fold to af siderne ind over og rul dem sammen. Luk rullen med et par tandstikker.

Varm olie op i en stor pande - evt. sauterpande, så det er ca. 2 cm. "dybt". Når det syder om en tandstik er olien klar.
Steg forårsrullerne i olien på begge sider - ca. 2 min. pr. side. Lad dem dryppe af på køkkenrulle og servér straks med sur/sød-sauce og råkost.

Sur/sød-sauce

1 1/2 dl. vand
1 oksebouillonterning
1/2 dåse hakkede tomater
2 fed hvidløg, presset
1 spsk. soya
4 spsk. sukker
2 spsk. eddike
salt og peber.

Kog vandet og opløs bouillonterningen heri.
Tilsæt de øvrige ingredienser og kog det op.
Lad det simre i 10-15 min. Saucen kan blendes, hvis den ønskes glat.









Kommentarer