Kanelbrød



Jeg ELSKER bagerens kanelbrød og kanelstang. Det er sådan en ting, som jeg altid liiige kan spise et stykke mere af.
Jeg har for længe siden fundet denne opskrift. Hvor, husker jeg ikke. Den har været nedskrevet i min kinabog med håndskrevne opskrifter. I dag blev den trukket frem igen, da min søn og jeg skulle bage.
Det tager ikke lang tid at bage disse og det er virkelig nemt! Det kræver dog lige, at man har to aflange brødforme

Opskriften giver 2 fine brød.

25 g. gær
1,5 dl. vand
35 g. sukker
1 tsk. salt 

2 tsk. kardemomme
1 æg
35 g. blødt smør
400 g. mel

Remonce:
100 g. blødt smør
100 g. sukker
20 g. kanel

Til pensling: sammenpisket æg

Gæren opløses i vand.
Sukker, salt og kardemomme røres i. Mel og smør tilsættes.
Dejen æltes til den er glat og smidig.
Stil dejen til hævning i 20 min. på et lunt sted.

I mens røres ingredienserne til remoncen sammen.

Del dejen i to og rul hver dej ud til et rektangel på ca. 20x15 cm.
Fordel remoncen på dejstykkerne.
Rul dejen på den korte led, så der kommer flest mulige rullelag.
Læg hvert brød i en  smurt form.
Klip dybe snit ind i dejen på oversiden. Skiftevis lægges hvert snit ud på hver side.
Lad brødet hvile tildækket i 45-60 min.
Opvarm ovnen til 200 grader.
Pensl brødene med sammenpisket æg og bag dem i va. 18 min. 
Lad brødene køle af i formene og vend dem herefter ud på et skærebræt - server lunt!

Kommentarer