Brownie med hindbær og macadamianødder




Årets hindbærhøst synger på sidste vers. Det er noget tidligere i år, men det skyldes den meget varme sommer, som gav tidligere bær end vanligt.
Jeg plukkede godt 200 g. i dag og fik lyst til at lave en mørk brownie med hindbærtvist. Jeg sværger ellers altid til mine lækre lyse hindbærbrownies - Link. Men nu skulle den mørke også have chancen.
Jeg fik hjælp af min yngste søn Jonathan på 2 1/2, som havde svært ved ikke at spise alle hindbærrene undervejs ;) Jeg ville egentlig have brugt mandler som knas, men jeg fandt en pose macadamianødder m. havsalt fra urtekram, som skulle bruges, så de røg i i stedet. Det salte indslag klæder den dybe chokoladesmag.

250 g. smør
200 g. mørk chokolade
125 g. brun farin
275 g. rørsukker
4 æg
125 g. hvedemel
1 tsk. vanillesukker
1 tsk. bagepulver
3 spsk. kakao
65 g. macadamianødder (eller andre nødder)
ca. 200 g. hindbær

Varm ovnen op til 180 grader.
Beklæd en lille bradepande (20x30 cm.) med bagepapir.
Smelt smør og chokolade ved svag varm i en kasserolle.
Pisk æg, farin og rørsukker sammen i en skål. Rør chokolade/smør i.
Bland mel, vanille, bagepulver og kakao og sigt det i dejen. Vend det godt sammen
Hak nødderne og vend 2/3 af dem i dejen sammen med 2/3 af hindbærrene.
Hæld dejen ud i bradepanden. Fordel de resterende hindbær og nødder ovenpå dejen.

Bag kagen midt i ovnen i ca. 35-40 minutter. Der må gerne hænge lidt dej i, når man stikker en kødnål (el.lign.) ned i, men den må ikke være decideret flydende.
Køl kagen helt af, før den spises. Kan med fordel opbevares i køleskabet

Kommentarer