Tærte med ribs og marcipan


I år har jeg for første gang kunnet høste ribs fra min ribsbusk, som jeg købte i Netto for et par år siden. Da var det blot en lille kvist, men i år har jeg fået en mængde ribs, som rent faktisk kunne bruges til noget.
Jeg er i virkeligheden ikke specielt vild med ribs. Kan egentlig kun komme i tanke om at lave rysteribs til is eller ribsgelé. Men forleden, da jeg havde plukket mine ribs, tænkte jeg, at jeg ville prøve at lave en kage med dem. De er jo til den sure side, så jeg valgte simpelthen at tage en af mine rabarberkager og udskifte rabarberne med ribs.
Opskriften på rabarbertærten findes HER
Jeg synes, det blev en rigtig lækker tærte, og har dermed fundet endnu en anvendelsesmulighed til mine ribs :)

100 g sukker
2 æg
100 g smeltet smør
100 g hvedemel
50 g kokosmel
1 tsk. bagepulver
2 tsk. vanillesukker
100 g marcipan i små tern
200 g. ribs
3-4 spsk. rørsukker

Tænd ovnen på 170 grader.
Pisk æg og sukker godt. Rør smørret i lidt ad gangen. Bland hvedemel, kokosmel, bagepulver og vaniljekorn sammen og vend det i dejen. Vend til sidst marcipanstykkerne og 2/3 af ribsene i dejen.
Hæld dejen i en smurt tærteform (gerne med løs bund), tryk de resterende ribs i dejen og drys med rørsukker.
Bag tærten i ca. 35 min.


Server lun eller afkølet med vanilleis

Kommentarer

  1. Jeg har lige bagt en ribstærte efter din opskrift, dog uden kokos pga en i familien som ikke kan tåle kokos. Og den blev superlækker. Lidt svampet og mazarinagtig.

    SvarSlet

Send en kommentar