Skumfiduser - vanille og hindbær



Påskeferien har budt på masser af fridage, som skulle fordrives. En af dagene brugte Victor og jeg på at lave nogle lækre skumfiduser.
Det er ret nemt at lave, men tager alligevel lidt tid.

Opskriften her giver en god portion - en dåse fuld. 
Vi lavede to varianter. De helt almindelige med vanille og nogle let lyserøde med hindbærsmag. Man kan variere smag og farve, som man lyster.

Opskriften har jeg fundet hos Eurowoman og rettet lidt til.

1,5 dl. vand
300 g. sukker
2 tsk. vanillesukker
8 blade husblas
Flormelis 
Lidt hindbærekstrakt - hvor meget afhænger af hvilket produkt, der anvendes

Bring vand, sukker og vanille i kog og lad det simre i 20 min.
I mens udblødes husblassen i vand.
Hæld sukkerlagen i en røreskål - massen vokser en del under piskning, så ikke for lille en skål.
Vrid vandet ud af husblassen og tilsæt et blad ad gangen under omrøring.
Køl blandingen let af - ca. 10 min. Dæk en bradepande - eller to mindre forme med flormelis - sigtes. 
Pisk herefter blandingen indtil den er godt stiv og meget sej, kan med fordel gøres i en røremaskine. Det tager lang tid - ca. 20 min. Ønsker man flere varianter fordeles massen i to forskellige skål før den er helt stiv, smag/farve tilsættes og der piskes videre.
Fordel massen i formene/bradepanden og glat den ud med en paletkniv. Sigt flormelis henover.
Lad massen stå og stivne v. stuetemperatur til den er fast - en times tid er godt.
Klip herefter skumfiduser i ønsket størrelse og form, drys dem med lidt flormelis, så de ikke kommer til at klistre sammen.
Opbevar dem i en dåse/et glas.



Kommentarer