Mokkalagkage



Så har vi igen haft fødselsdag i det lille hjem. Jeg elsker at forsøge mig med nye lagkager. Denne gang blev det til en lagkage inspireret af en opskrift fra Katrine Klinkens "Lutter Lagkage".
Jeg lavede kagen dagen før, men den var faktisk bedst efter 2 dage, så næste gang bliver den lavet 2 dage før.

En portion kakaolagkagebunde - opskrift
1 dl. espresso

Mokkamousse
1/2 stang vanille
2,5 dl. mælk
25 g. rørsukker
2 æggeblommer
1 spsk. maizena
5 blade husblas
1 dl. espresso
1/2 dl. amerettolikør
4 dl. piskefløde, pisket til skum

Flæk vanillestangen og skrab kornene ud. Kom det i en gryde med mælk, sukker, æggeblommer og maizena. Pisk det godt sammen og kog cremen under omrøring i ca. 4 min. Imens udblødes husblas i vand i ca. 5 min. Tryk vandet ud af husblassen og opløs den i den varme espresso. Rør blandingen i cremen sammen med amerettolikør. Køl cremen helt af og vend flødeskummet i.

Læg kagen sammen af lagkagebunde dryppet med espresso, mokkamousse, gentag og slut med en kagebund.

Overtræk af hvid chokolade
100 g. hvid chokolade
50 g. smør
1/2 dl. piskefløde

Smelt de 3 ingredienser sammen i en skål over vandbad og rør det godt sammen. Smør det ud over kagen.

Chokolademokkabønner
2,5 dl. piskefløde pisket til skum

Pynt kagen med chokomokkabønner og sprøjt flødeskummet rundt om kagen.

Kommentarer