Mørbrad i tomatflødesauce med linguini



Denne ret blev lavet i går, lørdag. Den er ret nem at lave, men kræver en del tid, da det er en rigtig simreret, hvor kødet skal mørne langsomt. Altså en rigtig weekendret, som sagtens kan bruges til gæster.
Jeg har valgt at servere linguini, som er min favoritpasta, til, men den kunne også sagtens være lækker med ris eller en lækker kartoffel/rodfrugtmos.


Jeg nåede desværre ikke at tage billede af retten, før den var væk - det må jeg huske næste gang :)

Opskriften vil gøre 4 voksne mætte


1 stor mørbrad (1/2 kg)
1 stort løg
2 fed hvidløg
1 lille dåse tomatkoncentrat
1 skvæt rødvin
3. dl. vand
1 svinebouillonterning
2 skævt tabasco
2 spsk. balsamico
1 pakke bacontern af god kvalitet
100 g. champignon skåret i kvarte
2,5 dl. madlavningsfløde
2 tsk. trøffelolie (kan udelades)
2 spsk. ribsgelé
Maizena
salt og friskkværnet peber

300 g. linguini (eller tagliatelle)

Rens mørbraden og skær den i tern.
Hak løg og hvidløg fint.
Svits løg, hvidløg og tomatkoncentrat i lidt smør i en stor sauterpande/stegegryde (m. låg) i 2 min. Tag blandingen af panden og brun mørbradternene i smør på den samme pande. Tilsæt løgblandingen, rødvin, vand, bouillonterning og tabasco. Kog det op. Læg låg på panden/gryden og lad det simre i 1 time ved svag varme.
Steg baconternene på en anden pande. Læg dem på fedtsugende papir og hæld det meste af baconfedtet fra. Steg de kvarte champignoner i det resterende baconfedt sammen med balsamico ca. 3 min.
Tilsæt bacontern og stegte champignoner til retten.
Når retten har simret i en times tid, tilsættes fløde, ribsgele, evt. trøffelolie. Smag til med salt og friskkværnet peber (der skal bruges en del), jævn saucen med maizena til den ønskede konsistens og lad retten koge yderligere 20 min. 

Servér med linguini, grøn salat og godt brød.

Kommentarer