Marmelade med gulerod, appelsin og abrikos



Denne marmelade lavede jeg første gang, da jeg læste til hjemkundskabslærer på Suhrs.
Den er lidt mere tidskrævende end de fleste andre marmelader, da der skal rives en del gulerod, men jeg synes, den er det hele værd.

750 g. gulerødder
3 appelsiner
2 citroner
250 g. tørrede abrikoser
750 g. sukker
1-2 dl. vand
2 tsk. atamon (ekstra til skylning af glas)

Skræl og riv gulerødderne fint.
Pres appelsinerne og citroner.
Hak de tørrede abrikoser i små stykker.
Bland disse ting i en stor gryde.
Kog blandingen ved svag varme under låg i ca. 45 min.
Tilsæt sukkeret og vandet (hvor meget afhænger af hvor tyk, man ønsker marmeladen) og kog videre i ca. 30 min.
Tag gryden af varmen og tilsæt atamon.
Hæld marmeladen på atamonskyllede glas og luk dem.
Stil marmeladen køligt.

Kommentarer