Lækre seje boller med surdej og spelt / Surdejsflutes





Forleden lavede jeg en dej med surdej, spelt og rug, som skulle blive til flutes til aftenens suppe og boller til min nylavede Gulerodsmarmelade.
Ofte laver jeg dej, som skal hæve natten over, men det havde jeg ikke fået gjort. Det blev dog til nogle virkelig lækre boller, som også er lækre nogle dage efter evt. let ristede.

Opskriften gav 3 flutes og 9 store boller

5 dl. lunkent vand
15 g. gær
2 dl. surdej - opskrift
20 g. salt
75 g. rugmel
400 g. sigtet speltmel
ca. 400 g. hvedemel

Udrør gæren i vandet. Rør surdej og salt i. Tilsæt de forskellige typer mel og ælt dejen godt igennem i ca. 10 min.
Stil dejen til hævning et lunt sted i ca. 2 timer.
Form dejen til boller eller flutes og lad dem efterhæve tildækket i en time.
Varm ovnen op til 230 grader.
Bag bollerne/flutes i 15-20.

Kommentarer