Kringle med mirabellekompot og remonce




Jeg har virkelig været mormor-agtig og bagt kringle! Jeg har altid haft et lidt anstrengt forhold til kringle. Min mor bagte det meget ofte, og det var altid den samme med sveskesmos, som jeg bare ikke kunne lide.
I går var dagen, hvor jeg valgte at tage kampen mod kringlen op, og jeg må sige, at kringlen nu har vundet over mig.
I sommers lavede jeg mirabellekompot/marmelade, som er i den syrlige ende. Jeg har ikke fået brugt særlig meget af den, så nu skulle den stå sin prøve i en kringle i følgeskab med den søde remonce. Jeg tog udgangspunkt i Meyers "Klipkrans".

Mirabellekompotten kan sagtens erstattes af en anden kompot/marmelade. Dog synes jeg, at det skal være noget syrligt, da jeg ellers tror, at kringlen kan blive for sød.

Opskriften giver 2 kranse

2,5 dl. lunkent vand
25 g. gær
550 g. hvedemel
35 g. sukker
5 g. salt
30 g. smør

ca. 2 dl. Mirabellekompot (opskrift) eller anden syrlig kompot/marmelade

remonce:
100 g. marcipan
100 g. sukker
100 g. blødt smør

1 sammenpisket æg (til pensling)
1 håndfuld grofthakkede mandler med skal
evt. lidt perlesukker

Hæld det lunkne vand i en skål og udrør gæren heri.
Tilsæt hvedemel, sukker og salt og ælt dejen sammen (på røremaskine). Skær smørret i tern og tilsæt det til dejen. Ælt dejen godt igennem - 6 min. på røremaskine.
Lad dejen hæve tildækket i en time.

Lav i mellemtiden remoncen. Gnid marcipan og sukker sammen. Jeg valgte at varme det 10 sek. i mikroovnen, hvilket gjorde det meget nemmere at arbejde med og undgå klumper. Ælt smørret i blandingen.

Slå dejen ned på et meldrysset bord og del den i to.
Rul dejstykkerne til to baner - ca. 10 x 50 cm.
Fordel en stribe remonce og kompot på hver bane. Luk banerne ved at folde langsiderne ind over hinanden og trykke dejen sammen. Form hver bane til en krans. Luk dem ved at stoppe den ene ende ind i den anden.
Læg kransene over på bageplader med bagepapir. Samlingen skal vende nedad.
Klip med en saks ca. 2 cm. dybe snit med ca. 2-3 cm. mellemrum.
Pensl kransene og drys med perlesukker og grofthakkede mandler.
Dæk kransene med viskestykker og lad dem efterhæve i 1 times tid.

Bag kransene v. 200 grader i ca. 20-25 min. Lad dem køle af og servér dem lune.


Kommentarer