Karamel/mandelstykker



Denne opskrift stammer fra det årlige julebagehæfte fra Dr. Oetker. Jeg har ikke helt fulgt beskrivelsen, men har her videregivet, hvordan jeg har gjort.
Jeg er MEGET begejstret for disse lækre små stykker. Jeg har ikke noget lignende på mit julebage/konfektrepertoire. Konsistens, smag og udseende spiller virkelig bare for mig her. Prøv engang og skriv gerne, om de også hitter hos dig :)


100 g. mandelsplitter
300 g. lys chokolade
30 g. smør
100 g. sukker
1 dåse kondenseret mælk (397 g.) 
1 spsk. vanilleekstrakt

300 g. mørk overtrækschokolade
sukkerkugler

Rist mandelsplitterne på en tør pande. Læg dem til side.
Hak chokoladen fint.
Smelt smørret i en gryde. Tilsæt sukker og kog blandingen op. Tilsæt kondenseret mælk og bring blandingen forsigtigt i kog ved lav varme og konstant omrøring (det brænder nemt på!).
Tilsæt chokolade og tag grynde af varmen. Rør til den er smeltet.
Tilsæt mandler og vanilleekstrakt.

Hæld karamelblandingen i en form på 15x24 cm. foret med film. Glat overfladen og sæt den på køl i min. 12 timer.

Smelt overtrækschokoladen over vandbad eller i mikroovn.
Skær den kolde karamel i stykker på ca. 2x2 cm. (eller hvor store man ønsker dem). Overtræk dem med chokoladen og pynt med sukkerkugler.

Opbevar på køl.


Kommentarer