Christina og Marias klejneopskrift



Denne klejneopskrift har jeg for længe siden noteret i min lille kinabog. Den stammer formentlig fra en gammel udgave af Familie Journalen, og er den opskrift min storesøster og jeg har brugt, når vi kogte klejner (da vi boede hjemme). Min mor arbejder i kirke og har altid meget travlt op til jul, så julebagning har vi stået for. I år har min søn Victor på 4 år kogt klejner hjemme for første gang :)
Dejen kan sagtens laves dagen før klejnerne skal laves.


5 æggeblommer
75 g. sukker
3/4 dl. piskefløde
1 spsk. smeltet smør
revet skal af en halv økologisk citron
ca. 175 g. mel
1 lille tsk. bagepulver
1 pk. palmin (til kogning)

Æggeblommer og sukker piskes sammen. Herefter tilsættes smør, piskefløde, citronskal, bagepulver og det meste af melet. 
Dejen røres sammen og æltes godt sammen på køkkenbordet med resten af melet (og evt. lidt mere). Den skal være blød, men må ikke hænge fast i hænder og bord.
Læg dejen på køl i et par timer.
Rul dejen ret tyndt ud på en meldrysset bordplade. Skær dejen med en klejnerulle og vrid dem. Når al dejen er rullet/vredet til klejner smeltes palminen og varmes op.

Kog klejnerne til de er gyldne. Læg dem på fedtsugende papir.
Opbevar i en kagedåse.


Kommentarer