Toscakage med æbler og kanel


Efterår er æbletid :) I år er et godt æbleår, vi har i hvert fald masser af æbler på vores store træ. De er lækre at spise, som de er, men mange af dem er meget skurvede og egner sig derfor mest til at blive skrællet. 
Jeg har her taget en traditionel toscakage og tilsat æbler og kanel. Det syrlige fra æblerne gør kagen rigtig godt, og så har jeg fået brugt nogle af mine skrællede æbler :)

2-3 æbler (afhænger af størrelsen)
2 æg
125 g. sukker
100 g smør, smeltet
3 spsk. citronsaft
2 spsk. piskefløde
 100 g. hvedemel

1 tsk. bagepulver

kanel (til at drysse over æblerne)

Skræl æblerne og skær dem i tynde både. 
Pisk æg og sukker lyst og skummende. Pisk det smeltede smør i. De resterende ingredienser tilsættes og dejen røres godt sammen.
Smør en springform og fordel dejen heri.
Dæk dejen med æbleskiver og drys med kanel (efter smag).

Bag kagen v. 150 grader i 35 min.
Imens laves karamelkrokanten

Mandelkrokant
50 g. smør
50 g. hakkede mandler
50 g. sukker
1 spsk. hvedemel
1 tsk. piskefløde


Smelt smørret og rør de resterende ingredienser i. Rør det godt sammen. Kog det op, lige inden det skal på kagen, så det er godt flydende.

Fordel fyldet på kagen og bag den yderligere 20 min. v. 200 grader.

Køl kagen let af og server med vanilleis eller creme fraiche

Kommentarer