Kylling med tomat, kartofler og karry i Rømertopf



Jeg har for et par år siden fået en rømertopf (stegeso), men jeg må være ærlig at sige, at den mest har stået i mit viktualierum i kælderen. Nu fik jeg endelig lyst til at prøve kræfter med et måltid lavet i den, og det kunne jeg faktisk godt gå hen og blive fan af. Det er jo supernemt! Man skal dog huske at sætte stegesoen i "vandbad" i min. 30 min. Leret suger vandet til sig og afgiver det igen ved tilberedningen.
Den er oplagt at bruge til "tøm-køleskabet"-retter.
Jeg tog udgangspunkt i en opskrift fra "God mad let at lave", og tilpassede den, så den kunne laves i rømertopfen.

Opskriften passer til 4 sultne personer

1 kylling (eller 1 kg. kyllingelår)
800 g. kartofler
1 dåse hakkede tomater
1 stort løg
3 fed hvidløg
2 tsk. karry
1 tsk. salt
1 spsk. smør
grillkrydderi

Parter kyllingen.
Skræl kartoflerne og skær dem i skiver.
Skær løget i tern.
Hæld alle ingredienserne i rømertopfen - slut af med kyllingestykkerne. Fordel smørret i små klatter over stykkerne og drys med grillkrydderi.
Læg låg på og sæt rømertopfen i en kold ovn. Steg ved 200 grader i 1 1/2-2 timer. Tag evt. låget af de sidste 20 min. Det giver kyllingen sprødt skind.

Server retten med grøn salat og evt. brød.


Kommentarer