Istærte med oreobund og fudge




En opskrift fra en lækker kogebog "American Pie", som jeg fik til min fødselsdag sidste år. 
I bogen hedder tærten "Frozen Mississippi mud pie", men jeg forbinder noget meget mere tungt og kvalmende med sådan en, så derfor har jeg valgt at omdøbe den. Det er dog heller ikke helt den samme, da jeg har rettet lidt i opskriften, bl.a. udskiftet kaffeis med vanilleis (for mine børns skyld).
Det er en ret nem dessert at lave, dog skal man lige beregne lidt frysetid (ca. 1 time).

Tærten skal laves i en lille springform.

Opskriften passer til 6-8 personer.

Oreobund
200 g. Oreos (eller lign.)
50 g. smør, smeltet

Kom kiksene i en blender og blend til det er små krummer. Kom krummerne i en skål og rør det smeltede smør i med en gaffel. Bland det godt sammen og hæld blandingen i springformen. Pres den ud over bunden og lidt op ad siderne. 
Sæt bunden i fryseren i ca. 30 min. 
I mens laves fudgen.

Chokoladefudge
200 g. mørk chokolade, hakket
2 dl. piskefløde
1 spsk. lys sirup

Varm fløden forsigtigt op og tilsæt chokoladen. Pisk i blandingen mens chokoladen smelter i fløden, så den bliver glat og cremet.
Tag gryden af varmen og rør siruppen i. Lad fudgen køle helt af.


1 l. god vanilleis
1 håndfuld mandelflager, som er ristet på panden

Tag is og oreobund ud af frysen. Fordel isen i bunden, så den er højere på midten og skråner ned mod kanterne. Glat den ud med et paletkniv. Sæt tærten tilbage i fryseren en times tid.
Hæld den afkølede fudge ud over tærten og drys med de ristede mandelflager.
Sæt tærten tilbage i fryseren til servering.



Kommentarer