Mandelmarengslagkage med rabarber


Denne, efter min egen mening, ret fantastiske lagkage er blevet til som et miks af forskellige opskrifter, jeg er stødt på.
De forskellige dele kan med fordel laves dagen i forvejen, men kagen skal først lægges sammen lige før servering, da bundene ellers bliver bløde.

Mandelmarengsbunde (3 stk)
180 g. mandler
4 æggehvider
180 g. sukker

Varm ovnen op til 140 grader.
Hak mandlerne - gøres nemmest i en minihakker.
Pisk æggehviderne stive og pisk sukkeret i.
Tegn cirkler på 3 stykker bagepapir på bageplader (jeg brugte en springform, som jeg tegnede rundt om).
Fordel marengsmassen i de 3 cirkler og bag dem samtidig ved varmluft i ca. 1 time. Stik en grydeske i ovnåbningen, så den ikke er helt lukket.
Sluk for ovnen og lad bundene køle af inde i ovnen - gerne til næste dag.

Braiserede rabarber (laves gerne dagen før)
1 bundt rabarber (ca. 500 g.)
1 kanelstang
3 tynde skiver frisk ingefær
2 spsk. limesaft
et lille drys salt
1/2 vanillestang
1 dl. vand
200 g. sukker

Skær rabarberne i 2 cm. lange stykker og kom dem i et ovnfast fad.
Tilsæt de øvrige ingredienser og bag rabarberne i ovnen v. 110 grader til de er møre - ca. 30 min.
Stil dem på køl til næste dag (eller min. et par timer)
Hæld væden fra rabarberne inden kagen lægges sammen (men gem den endelig, for den smager vidunderligt)

Råcreme med yoghurt
4 past. æggeblommer
3 spsk. sukker
2 1/2 dl. piskefløde
250 g. græsk yoghurt 10 %

Pisk blommer og sukker godt til det er skummende og hvidt.
Pisk fløden godt stiv og den forsigtigt sammen med æggesnaps og yoghurt. Stil den på køl i mindst en halv times tid.

Umiddelbart før servering lægges kagen sammen. Først en bund, råcreme, knap halvdelen af rabarberstykkerne - gentag og slut med en bund.
Pynt kagen med en klat råcreme, nogle stykker braiserede rabarber og nogle friske mynte eller citronmelisseblade.




Kommentarer