Fantastiske tunfrikadeller og risotto med friske ærter


Jeg ELSKER simpelthen bare disse tunfrikadeller, som jeg har fra et gammelt madblad. De er nemme og smager altså virkelig skønt.
Her har jeg serveret den med en risotto, men de kan også spises med nye kartofler og en kold sauce, på et stykke rugbrød eller som fyld i pitabrød.

Opskriften passer til 4-5 personer

Tunfrikadeller

2 dåser tun i vand

1/2 bundt persille

1 rødløg
1 fed hvidløg
1 æg
1 dl. yoghurt naturel
salt og friskkværnet peber.

Oliemargarine til stegning.

Tænd ovnen på 200 grader.
Hak løg, hvidløg og persille fint. Hæld vandet fra tunen. Rør alle ingredienserne godt sammen i en skål.
Form farsen til ca. 15 frikadeller og steg dem på panden på 3 sider (så holder de bedre sammen) ved middelvarme i 2 min. pr. side. Put dem i et ovnfast fad og bag dem færdig i ovnen i 15 min.

Risotto med estragon og friske ærter

350 g. risottoris (Arborio)
2 spsk. smør
1 løg
2 fed hvidløg
1,5 dl. hvidvin
1 l. hønsebouillon
80 g. friskrevet parmsan
1-2 spsk. trøffelolie (kan udelades)
2 spsk. frisk, hakket estragon
salt og peber.

Friske ærter, 350 g. m. bælg - 150 g. uden bælg.

Skyl risen i en sigte med koldt vand. Lad den dryppe af.
Hak løg og hvidløg fint.
Smelt smørret i en gryde og steg løg og hvidløg heri under omrøring til løgene er klare. Kom risene op i gryden og steg dem med ca. 1 min. Tilsæt hvidvin og bouillon til risen er dækket. Kog op og skru derefter ned og lad det simre ved svag varme i ca. 15 min. Bouillonen tilsættes lidt efter lidt og der skal røres jævnligt.
Når bouillonen er næsten helt opsuget, tilsættes parmesan, trøffelolie og estragon. Det varmes godt igennem ved svag varme. Smag til med salt og peber og vend ærterne i.


Kommentarer