Eksotisk lagkage med kokosbunde, chokolademousse og ananas


Denne "Piña Colada" inspirerede lagkage lavede jeg til min søns 4 års fødselsdag. Det var derfor pyntet med piratpynt. En anden gang vil jeg nok pynte den med gul glasur, flødeskum rundt om og chokoladesnirkler.

1 frisk ananas, renset og skåret i tynde skiver

Kokosbunde
4 store æg
2,5 dl. sukker
1,5 dl. hvedemel
0,5 dl. kartoffelmel
1 tsk. bagepulver
3 spsk. kokos

Varm ovnen op til 180 grader.
Læg bagepapir i bunden af en springform og klip det til. Smør siderne.
Del æggene og pisk hviderne stive.
Pisk æggeblommer og sukker til en luftig æggesnaps.
Bland de tørre ingredienser og sigt dem i æggesnapsen. Vend det godt sammen med en dejskraber. 
Vend de stiftpiskede æggehvider og kokos i.
Hæld dejen i formen og bag den på nederste ovnrille i ca. 40 min.
Køl bunden af og flæk den i 3 med en brødkniv.

Chokolademousse
3 dl piskefløde
150 mørk chokolade
4 past. æggeblommer
½ dl flormelis

Smelt chokoladen over vandbad.
Pisk fløden til skum.
Pisk æggeblommerne og flormelisen sammen til det er lyst og skummende.
Vend lidt af flødeskummet i den smeltede chokoladen. Hæld herefter resten af chokoladen i blandingen og rør det godt sammen. Vend æggesnapsen i.

Læg lagkagen sammen i en kagering (eller springform) med et lag chokolademousse og ananasskiver i begge lag. Sæt den i køleskabet i min. et par timer - gerne natten over.


Pynt med glasur, flødeskum og chokolade


Kommentarer