Solsikkebrød


Så har jeg haft gang i min surdej igen. Denne gang har jeg bagt et solsikkebrød med havregryn, som er blevet ret vellykket, synes jeg.

Opskriften giver 2 store brød

5 dl. vand
2 dl. surdej
10 g. gær
2 dl. solsikkekerner
2 dl. havregryn
20 g. salt
2 dl. grahamsmel
ca. 700 g. hvedemel
Lidt ekstra solsikkekerner til at rulle brødene i

Hæld vandet i en skål og rør gæren ud heri. Tilsæt surdej, salt, solsikkekerner, havregryn, grahamsmel og hvedemel (hold lidt tilbage og tilsæt det, hvis det er nødvendigt). Ælt dejen godt sammen på røremaskinen i ca. 15 minutter. Dæk skålen til med film og sæt den i køleskabet til næste dag (min. 12 timer).

Vend dejen ud på en meldrysset bordplade og del den i 2. Form 2 brød, rul dem i solsikkekerner og sæt dem på bagepapir på en bageplade. Lad dem hæve ved stuetemperatur et par timer.

Varm ovn og bagesten/bageplade op til 250 grader.

Hiv brødene (på bagepapiret) over på den varme bagesten og bag dem i ca. 25 min.


Kommentarer