Løvstikkepesto

Jeg har en gigantisk løvstikkebusk i haven. Den startede som en lille klump, jeg fik fra min mors have for et par år siden, og nu fylder den næsten et halvt højbed!
Det er ikke den krydderurt, man oftest støder på i opskrifter, men den er god i kolde saucer og til kartoffelretter.
Forleden da jeg bladrede igennem det nye "Sæson" stødte jeg på denne løvstikkepesto, som jeg selvfølgelig måtte prøve. Jeg må sige, at jeg er meget positivt overrasket over smagen. Den er virkelig lækker, og var perfekt vendt med nye små kartofler.


Opskriften giver ca. 150 ml. og passer til ca. 500-600 g. kartofler (4 pers.)


1 håndfuld løvstikkeblade
1 fed hvidløg
25 g. salte mandler, hakkede
25 g. parmesanost, revet
1 dl. olivenolie
citronsaft
salt og peber

Kom løvstikke, hvidløg, mandler og parmesan i en blender eller minihakker. Tilsæt olivenolie lidt efter lidt. Blend til en pesto og smag til med citron, salt og peber.

Server til fisk og kartofler, i suppe mm.

Kommentarer