Indiske kødboller i karry


Denne ret stødte jeg på, da jeg sad og bladrede i  "Suveræne Succeser" forleden.
Den kræver en tur forbi krydderihylden i et velassorteret supermarked eller bedre en orientalsk biks, men er så absolut turen værd. 

Jeg har rettet opskriften lidt til og må bare sige "PRØV DEN" - især hvis man er til krydret asiatisk mad.

Opskriften passer til 6 personer.

Jeg har brugt hk. svinekød til mine kødboller, men er man ikke til det, kan okse, lam eller kylling sagtens bruges.

Kødboller
500 g. hakket kød (svin)
1 æg
2 fed hvidløg, presset
1 spsk. garam masala
1,5 tsk. salt

Rør alle ingredienserne sammen og lad farsen trække i min. 30 minutter i køleskabet. Imens laves saucen.

Sauce
1 løg, finthakket
2 fed hvidløg, presset
2 spsk. rapsolie (eller anden neutral olie)
5 kardemommekapsler
1 spsk. garam masala
1 tsk. stødt spidskommen
1/2 tsk. stødt nellike
1 tsk. gurkemeje
1 hel kanel
2 laurbærblade
1 dåse hakkede tomater
1 dåse kokosmælk
1-2 spsk. chutney (smag til)

Steg olie og hvidløg i olien et par minutter. Tilsæt krydderierne og steg dem med et par minutter. Tilsæt hakkede tomater og kokosmælk. Kog det op og lad det simre i min. 30 minutter under låg.

Form farsen til små kødboller på størrelse med en valnød og put dem i saucen. Kog i yderligere 10 min.
Smag til med chutney og salt.


Server med ris, grønt (f.eks. grøntsager i julienne stegt med lidt sød chilisauce), papadums, chutney og raita

Kommentarer