Ny Nordisk Mad på Herlev Hospital???

Når nu jeg alligevel ligger på hospitalet og ikke kan finde på andet at lave, kan jeg da passende videregive min undren og kosten på Herlev Hospital.
Som det fremgår af artiklerne herunder, skulle Herlev være helt oppe på beatet ift. maden til patienter. 
Det er et par herrer fra NOMA, som står bag denne nye ernæringsrigtige tilsyneladende superlækre mad. At være patient her, skulle jo være en lise for madsjælen....hm...
Nu har jeg ligget her på afdelingen i 6 uger og har altså svært ved at få øje på det.

http://politiken.dk/mad/madnyt/ECE1723382/noma-kokke-rykker-ind-paa-herlev-hospital/

http://www.herlevhospital.dk/topmenu/Nyheder/Nyheder1/Herlev+Hospital+saetter+ind+mod+fedme.htm

Den famøse Christian Bitz fra Go'morgen DK har såvidt læses været leder af projektet. En temmelig velbevandret herre indenfor kost og ernæring, som jeg har respekt for.

Men hvor er alle de velmenende idéer blevet af. Frugt og grønt er i høj grad en mangelvare på dette sted. På min tallerken i aftes lå en klat kartoffelmos, skysauce og en svineskank. Da jeg efterspurgte grønt, fik jeg svaret, at jeg kunne få et par tyttebær...

Fraværet af sunde, grønne råvarer er mig virkelig en gåde. I min verden burde et hospital jo værre stedet, hvor man i det mindste kunne få et godt og nærende måltid mad. 
Kosten hænger tæt sammen med helingsprocessen, når man er syg. Vi ved vel alle, at vitaminer er gavnlige for kroppen, eller hvad? Man skulle jo tro, at dette var en selvfølgelig her på stedet.
Det er svært at blive rask, når man finder maden, der bliver serveret uinspirerende og gammeldags. 
Den type mad, der serveres, er mad som jeg fik som barn hos mine bedsteforældre - svin, sovs og kartofler. Bevares, størstedelen af patienterne på gastromedicinsk afdeling, hvor jeg ligger, er 50+, men er det ikke en anelse stereotypt at tænke, at de nok kun vil have traditionel dansk mad? Da jeg sidste år på lå barselsgangen med min lille Jonathan, var maden den samme, og der behøver jeg vel ikke at sige, at gennemsnitsalderen var betydeligt lavere.

Bon appetit....

Jeg er for tiden meget småtspisende (får ernæring intravenøst), men jeg ved ikke helt, hvad jeg gør, når jeg igen skal til at have rigtig mad herinde? Jeg er bestemt ikke et kræsent menneske, men jeg er et menneske, som er bevidst om, hvad jeg putter i munden. Min krop SKRIGER efter friske grøntsager, salat, magert kød, fiberrigt brød, lækker frugt. JA, i det hele taget alt, hvad der hører en sund livsstil til.

På de madplaner der hænger i dagligstuerne på hospitalet, lyder maden faktisk ret spændende og nogenlunde indbydende, men det finder desværre ikke vej til tallerkenerne :( Alt er simpelthen beige og uinspirerende! Der er virkelig tale om "kejserens nye klæder".

Ingen af de patienter (og det er efterhånden nogle stykker), jeg har ligget sammen med, har været begejstrede, så den ellers så gode intention er altså skudt godt og grundigt forbi.








Kommentarer