Salat af bagte grøntsager med poppede græskarkerner


Denne salat er engang opstået som følge af "tøm-køleskabet". Nu er det en, jeg ofte laver som tilbehør til kød (især rødt kød) og kartofler. Den er smuk og samtidig nem at lave.

3 peberfrugter (jeg bruger oftest snackpeber)
1 squash/courgette
1 aubergine
250 g. cherrytomater (gerne i forskellige farver)
2 spsk. olivenolie
1 spsk. citronsaft
1 strøget tsk. salt
friskkværnet peber
1 håndfuld poppede græskarkerner - opskrift

Dressing
2 spsk. olivenolie
1-2 spsk. rød balsamico (smag til)

Halver peberfrugterne  og tryk dem flade. Læg dem på en bageplade med skindsiden opad og grill dem i ovnen i 7-10 min. (overfladen skal være boblet op og må gerne have sorte pletter). Tag bagepladen ud, kom de hede peberfrugter i en frysepose og luk dem. Efter ca. 15 min. tages peberfrugter ud af posen og skindet flås af. Skær peberfrugtkødet i strimler.

Tænd ovnen på 200 grader.
Skær squash og aubergine i skiver på 1/2 cm. Halver de store skiver aubergine. Put dem i en skål og vend olivenolie m. citron, salt og peber i skiverne. Fordel dem i en stor bradepande og bag dem ca. 30 min. i ovnen. Vend rundt i grøntsagerne et par gange i løbet af bagetiden.
Tag bradepanden ud af ovnen og køl grøntsagerne af.
Halvér cherrytomaterne og vend dem sammen med de bagte grøntsager, grillede peberfrugter og dressingen.
Anret salaten på et fad eller i en skål og drys de poppede græskarkerner henover (ved servering)

Her serveret nytårsaften med oksemørbrad, Kartoffelruder og Cognacsauce med Madagascarpeber

Kommentarer