Marias små deller



Jeg laver ret sjældent frikadeller. Jeg har nogle dårlige minder fra min barndom om store brankede frikadeller, som var rå indeni. Det har brændt sig fast.
Jeg holder dog meget af små gyldne frikadeller på et stykke rugbrød, og det er et fast indslag, når jeg holder julefrokost.
Dette er mit bud på en god frikadelle :)


Opskriften giver ca. 30 små deller.

500 g. hk, halv og flæsk
1/2 meget finthakket løg
1 fed hvidløg
ca. 2 dl. mælk
2 spsk. mel
1 æg
1 tsk. salt
friskkværnet peber
1 knsp. røget paprika
1 drys citronpeber

Smør/margarine/oliemargarine til stegning

Bland alle ingredienserne og rør det til en god lind fars. Juster evt. med lidt mere mælk, hvis farsen er for fast.
Lad farsen hvile i køleskabet i ca. 30 min.

Tænd ovnen på 175 grader.

Varm en pande op, form små frikadeller og brun dem på panden ved middel varme. Steg dem 3 min. på hver side.
Kom frikadellerne i en bradepande/ovnfast fad og bag dem færdig i ovnen i ca. 15 min.

Kommentarer