Kryddersmåkager


Disse småkager var egentlig droppet. De kommer oprindeligt fra Morten Heibergs "Chokoladefristelser" - en bog som jeg SLET ikke er begejstret for. Opskrifterne er fulde af fejl og det er meget få ting derfra, som er gode. Så altså ingen anbefaling af den kogebog herfra!
MEN disse kager ville jeg bare have til at lykkes, for ingredienser er bare skønne og indbegrebet af jul for mig. Efter flere forsøg, har jeg nu fået tilrettet bagetid, størrelse mm. så de nu lækre og en del af mit julebagerepertoire :)


Opskriften giver ca. 80 småkager.

180 g. smør
100 g. brun farin
85 g. sukker
360 g. hvedemel
1/2 tsk. bagepulver
1/3 tsk. fint salt
1 tsk. kanel
fintrevet skal af 1 økologisk citron
15 g. friskrevet ingefær
1 æg
50 g. hakket lys chokolade

Pisk smør og sukker godt sammen med en håndpisker.
Tilsæt mel, bagepulver, salt, kanel, citronskal og ingefær og rør det sammen.
Saml dejen med ægget. Ælt chokoladen ind i dejen.

Rul dejen til 2 pølser på 4 cm. i diameter og pak dem ind i film. Læg dem i fryseren i et par timer (de kan sagtens ligge længere).
Skær dem i skiver på ca 1/2 cm. Læg dem på en bageplade og bag dem v. 175 grader i ca. 12-13 min.
Lad dem køle af på en rist.

Kommentarer