Sweet 'n' Smokey pizza


Anden del af pizzabageriet fortsatte i dag. Pizzadejen havde stået i køleskabet siden i går, og det var den bestemt ikke blevet ringere af.

Dagens første pizza har jeg valgt at kalde "Sweet 'n' Smokey" :) Jeg lå inde med en sød kartoffel og tænkte, at jeg ville prøve at lave en alternativ kartoffelpizza med denne. Efter lidt søgning på nogle amerikanske madsider fandt jeg frem til, at den skulle toppes med lækre søde, bløde løg med røget paprika - heraf "smokey". Derudover medtog jeg et element fra det traditionelle kartoffelpizza, nemlig frisk rosmarin.
Resultatet blev ret fantastisk, hvis jeg selv skal sige det, og den er uden tvivl kommet for at blive i mit "pizzakøkken". Det er en rigtig smagfuld pizza i smukke efterårsfarver :)

1 pizzabund og tomatsauce - Opskrift
1 klump frisk mozzarella
1 sød kartoffel
1 løg
20 g. smør
1/4 tsk. røget paprika
1 kvist frisk rosmarin
Friskrevet pecorino


Varm ovnen og en pizzabagesten (alternativt en bageplade) op til 240 grader

Skræl kartoflen og skær den i helt tynde skiver.
Skær løget i ringe. Smelt smørret i en lille kasserolle og steg løgene heri til de er brune og bløde. Tag løgene af og læg dem på køkkenrulle, så smørret suges op. Kom dem i en skål og rør den røgede paprika i løgene.
Hav rosmarinkvisten i små stykker.

Udrul pizzabunden på et stykke bagepapir, smør tomatsauce på bunden, smuldr frisk mozzarella over bunden og fordel kartoffelskiverne ovenpå. Top med de lækre løg og rosmarin.

Lad pizzaen (på bagepapiret) glide over på den varme bagesten og bag pizzaen i ca. 10 min.


Riv pecorino over den varme pizza og server straks.


Kommentarer