Koldhævet hvedebrød med surdej



Så kom surdejen og røremaskinen igen på arbejde. Jeg arbejder mig lige så stille igennem Meyers bagebog og må sige, at den endnu ikke har skuffet.
I dag/i går stod den på dette hvedebrød, som bare blev SUPER lækkert. En fantastisk lækker og sprød skorpe - indeni saftigt og lidt sejt. Smagen er også lige i skabet.
Det er igen et brød, som bages over et døgns tid, og der kan man desværre ikke lige snyde udenom, for så bliver det slet ikke det samme brød.

Opskriften giver 3 brød

8 dl. koldt vand
10 g. gær
1 dl. surdej - Opskrift / alternativt kan 1 dl. yoghurt naturel bruges (jeg har dog ikke afprøvet dette)
30 g. havsalt
200 g. grahamsmel
Ca. 1 kg. hvedemel

Hæld vandet i en skål og rør gæren ud heri. Tilsæt surdej, salt, grahamsmel og hvedemel. Ælt dejen godt sammen på røremaskinen i ca. 15 minutter (Meyer skriver 10 min. men det synes jeg altså ikke var nok). Dæk skålen til med film og sæt den i køleskabet til næste dag (min. 12 timer).

Vend dejen ud på en meldrysset bordplade og del den i 3. Form 3 brød og sæt dem på bagepapir på en bageplade. Lad dem hæve ved stuetemperatur et par timer (mine hævede 4 timer).

Varm ovn og bagesten/bageplade op til 250 grader.


Hiv brødene (på bagepapiret) over på den varme bagesten og bag det i 20-25 min.


Kommentarer