Kernebrød med surdej

Dette brød blev bagt til mødregruppen i dag, og det vakte stor glæde :)
Igen har jeg taget udgangspunkt i en opskrift fra Meyers Bageri, men har fortolket den frit, da jeg ikke havde alt, hvad der skulle bruges, men til gengæld havde nogle andre ting i stedet :)

Opskriften giver 2 store brød og laves over to dage.






Dag 1

5 dl. koldt vand
10 g. gær
1 dl. surdej Opskrift
80 g. græskarkerner
30 g. hørfrø
125 g. grahamsmel
650-700 g. hvedemel
20 g. havsalt



Hæld vandet i en skål og udrør gæren heri. Tilsæt surdejen, græskarkerner og hørfrø. Rør det sammen.
Tilsæt de to typer mel og salt og ælt dejen sammen i en røremaskine ca. 10 min. Dejen skal slippe skålens kanter.
Dæk skålen med film og sæt den i køleskabet til næste dage (min. hævetid er 12 timer)

Dag 2
Dejen hældes ud på en meldrysset bordplade og formes til to brød som lægges på en bageplade med bagepapir, og sættes til hævning i et par timer.

Hvis man har en bagesten sættes den i ovnen, som varmes op til 220 grader. Alternativt kan man sætte en bageplade med ind i ovnen.

Træk bagepapiret med brødene over på den varme bagesten/bageplade og bag dem 30 min.



Kommentarer