Græskarsuppe med gulerodschips


Jeg har haft en vis skepsis over for græskarsupper, da jeg synes, de har en tendens til at smage lidt kvalmt.
Da jeg bladrede det aktuelle "Sæson" igennem, faldt jeg dog over en græskarsuppe, som måtte testes.
Jeg har ændret en smule i opskriften og må sige, at jeg nu har fundet MIN græskarsuppe. Det smager fantastisk og er virkelig nem at lave! Perfekt på en kølig efterårsdag :)

Portionen passer til 2 voksne og 2 børn

500 g. hokkaido græskarkød uden kerner og skræl (ca. et halvt græskar)
2 løg
1 fed hvidløg
1 stængel citrongræs
1 knsp tørret chili
1 tsk. tabasco (kan udelades)
1 spsk. frisk revet ingefær
1 spsk. olivenolie
6 dl. grøntsagsbouillon
1 dåse kokosmælk
salt og peber

2 gulerødder
rapsolie

Tilbehør: Creme fraiche og godt brød

Skær græskarkødet i tern (ca. 2x2 cm.). Hak løgene. Fjern top, bund og det yderste lag af citrongræsset og hak det fint.
Varm olien op i en gryde og svits løgene heri.
Tilsæt græskar, hvidløg (presset), citrongræs, ingefær, chili og tabasco. 
Hæld bouillonen ved og lad suppen simre i ca. 20-25 minutter (græskarkødet skal være mørt).
Tag gryden af varmen og blend suppen. Tilsæt kokosmælk og kog suppen op igen. 
Smag til med salt og peber.

Skræl gulerødderne og skær tynde strimler af dem (med skrælleren). Varm olie op i en pande og steg gulerodsstrimlerne til de er lysebrune. Lad dem dryppe af på køkkenrulle (de bliver sprøde, når de køler af).

Server suppen med en klat creme fraiche, gulerodschips og godt brød


Kommentarer