Surdej

Jeg har i dag startet min første rigtige surdej.
Den skal nu passes og plejes i 10 dage, før jeg kan komme igang med surdejsbageriet - glæder mig :)
Det er Meyers opskrift, som er gengivet her.

9 dl. vand
150 g. økologisk hvedemel
75 g. rugmel
75 g. grahamsmel

Det hele røres sammen i en skål og kommes i et glas, boks med låg. Låget skal ikke lukkes helst, da surdejen skal kunne ånde.
Den skal stå ved stuetemperatur i 10 dage - omrøres hver dag.

Når der bruges af surdejen, spædes op med samme mængde mel/vand.

Fortsættelse følger om 10 dage, når min lille dej er "moden" :)


Dag 1

Dag 5


Dag 10 - klar til brug


Den dufter nu lagret og skummer som en øl.

Så skal der bages :)

Kommentarer

  1. Det er skønt athave surdej til at bage med! Held og lykke.

    Og skulle den drille kan du få en aflægger at min :)

    SvarSlet

Send en kommentar