Rød karry med kylling og grøntsager


Denne ret er for mig blevet en rigtig "rydde-op-i-køleskabet"- ret. Derfor bliver den aldrig helt ens.
Da jeg lavede den denne gang fik vi besøg af min bror, svigerinde og deres to børn, så det er en ret stor portion på billederne. Opskriften herunder har jeg lavet, så den passer til 4-6 pers.
Hvor stærk retten skal være kan justeres med mængden af karrypasta.
På samme måde kan mængden af grøntsager justeres.


400 g. kyllingebrystfilét
1 spsk. neutral olie
1 tsk. rød karrypasta


1 spsk. neutral olie
1 spsk. friskrevet ingefær
2 fed hvidløg
1 tsk. rød karrypasta
1 stort løg skåret i tynde både
ca. 1 kg. grøntsager (denne gang har jeg brugt: spidskål i strimler, peberfrugt, squash, broccoli), skåret i grove stykker - jeg foretrækker stave.
1 dåse kokosmælk
1 spsk. limesaft
1-2 spsk. fish sauce
2 spsk. brun farin
evt. 1 lille dåse ananas i stykker

Jasminris
evt. cashewnødder

Skær kyllingekødet i tern og bank dem flade med en kødhammer. Varm wokken op, kom olien i, steg karrypastaen kort under konstant omrøring (forstærker smagen). Kom kyllingen i  og lynsteg under konstant omrøring. Tag kødet op af wokken.

Steg endnu engang 1 tsk. karrypaste i olie i den hede wok, tilsæt ingefær og hvidløg og lad det stege kort. Tilsæt grøntsagerne og steg under omrøring i ca. 5 min. - de må ikke blive for bløde. Tilsæt kål til sidst, da det ellers bliver for mørt.
Kom kyllingen tilbage i wokken, tilsæt kokosmælk, limesaft, fish sauce og brun farin. Kog retten op og smag til med salt (eller fish sauce, som er salt) og juster evt. med mere lime og farin.
Tilsæt evt. ananas.



Server med jasminris og også gerne cashewnødder (disse kan også tilsættes retten).


Kommentarer