Kanelsnurrer




Langt om længe fik jeg taget mig sammen til at bage Meyers kanelsnurrer, som jeg har haft kig på længe.
De er tidskrævende, da de skal æltes længe og har lang hævetid. Sæt 5 timer af (ikke 5 timers arbejdstid)
I følge Meyers opskrift bliver der 16 stk. men jeg fik altså 27 stk. Jeg synes, mine har en fin størrelse - de skulle ikke være større.



5 dl kold sødmælk
50 g gær
1 stort æg
1 kg hvedemel
150 g sukker
15 g havsalt
12 g stødt kardemomme
150 g smør

Fyld:
100 g blødt smør (Meyer skriver 125 g. men det var efter min mening for meget)
100 g sukker  (Meyer skriver 125 g. men det var efter min mening for meget) 
2 spsk. stødt kanel

1 sammenpisket æg til pensling
sukker (til at drysse på)

Hæld  mælk i en skål, og rør gæren ud heri. Tilsæt æg, hvedemel, sukker, salt og kardemomme. Dejen æltes i maskine i ca. 20 min. - til den er glat og slipper skålen.
Skær smørret i små terninger, kom det i dejen, og ælt videre i 20 min.
Lad dejen hæve et lunt sted i  1½  time. 

Vend dejen ud på et meldrysset bord, og rul den ud til et rektangel (ca. 40 x 50 cm.).
Smør smørret ud på dejen, strø sukker og kanel jævnt udover, og gnid det ind i smørret med hånden, så det hele er jævnt fordelt på dejen.

Fold en tredjedel af dejen ind mod midten, og fold den anden tredjedel indover den første, så du har 3 lag dej.
Rul dejen ud, så den er 30 cm. bred og 80-100 cm. lang (50-60 cm. i følge Meyer).
Skær dejen i 26-27 strimler.

Nu kommer det svære :)
Tag fat i en strimmel, tag fat i hver ende og sno dejen.
Tag den snoede dejstrimmel op med den ene hånd. Sno den to gange om den anden hånds pege- og langefinger. Læg resten af strimlen henover de to snoninger, placér den mellem pege- og langefinger og træk fingrene ud.
Læg bollen på en bageplade med bagepapir, med dejenden under bollen.
Lad nu bollerne efterhæve i ca. 2 timer.

Pensl kanelbollerne med æg, drys dem med lidt sukker, bag dem ved 200° i ca. 15 minutter.

Jeg havde i plads på min bageplade til den sidste bolle, og fandt derfor på at komme den i en lille ramakin, som så kom ind på risten.
På den måde fik jeg en lækker kanelmuffin, som jeg altså sagtens kunne finde på at lave igen - den var meget lækker :)











Kommentarer