Hindbærtærter med hvid chokoladecreme og mandelkrokant


Så blev der igen plukket hindbær i haven. I sidste uge blev de til hindbærmazariner, men i denne uge ville jeg prøve at kreere min egen lille kage. Jeg tog udgangspunkt i ingredienser, som jeg elsker, og som jeg ved spiller godt sammen: Friske hindbær, hvid chokolade, marcipan og mandler.
Målet var en smagfuld kage med en sprød bund med en lækker blød kerne, en let og luftig creme og noget crunchy på toppen.
Jeg synes, resultatet blev særdeles vellykket, men prøv selv :)

Opskriften giver 4 portionstærter, men kan også laves som en stor tærte (i tærteform med løs bund). I så fald ville jeg fordoble mørdejen - resten burde passe nogenlunde, måske 1 1/2 gang creme. Bagetiden skal så også forlænges med 5-10 min.

Mørdej
50 g. blødt smør
1,5 dl. hvedemel
1 spsk. mørk sirup

Bland smør og mel sammen med hænderne. Tilsæt sirup og saml dejen.
Lad den hvile tildækket i køleskabet ca. 30 min.

Mazarinmasse
50 g. marcipan
50 g. blødt smør
40 g. sukker
1 æg

Riv marcipanen groft. Bland de 4 ingredienser sammen og rør til en ensartet masse.

Forvarm ovnen til 200 grader.
Del mørdejen i 4 stykker. Tril til kugler, rul dem tyndt ud og beklæd de smurte portionstærteforme.
Fordel mazarinmassen i tærtebundene.

Bag dem ved 200 grader i 15 min.

Når bundene er bagte og afkølede tages de forsigtigt ud af formene og anrettes på tallerkener





Mens de køler af laves fyldet.

Mandelkrokant
1/2 dl. mandelflager eller finthakkede mandler
1 tsk. honning

Kom mandelflagerne på en hed pande. Vend konstant i dem. Når de har taget lidt farve, tilsættes en tsk. honning, som vendes rundt i mandlerne. Når honningen er godt fordelt, hældes blandingen ud på et stykke bagepapir og køler af.

Hvid chokoladecreme
100 g hvid chokolade
2,5 dl. piskefløde

Smelt den hvide chokolade over vandbad. Det er vigtigt at være over den hele tiden, da hvid chokolade er meget varmefølsomt og nemt gryner, hvis det bliver for varmt.
Pisk fløden stiv.
Afkøl chokoladen let og vend flødeskummet i.

ca. 300 g. hindbær

Fordel cremen på bundene. Anret hindbærrene herpå og pynt med mandelkrokant.


Kommentarer