mandag den 27. august 2012

Falaffel


Jeg har i mange år brugt min opskrift fra min skoletid på falaffel, men har ikke været helt tilfreds med den. I aften har jeg så prøvet at lave min egen version, som helst skulle smage af mere og være mere lækker og blød indeni. Jeg synes faktisk, det er lykkes ganske godt!


Portionen giver ca. 20 stk.

2 ds. kikærter (tørrede kikærter: se note)
1 rødløg, finthakket
3 (store) fed hvidløg
2 spsk. finthakket persille (jeg brugte bredbladet)
1 spsk. finthakket koriander
2 tsk. spidskommen
saften af en halv citron (ca. 1/2 dl.)
1 æg
3-4 spsk. mel
1,5 tsk. salt
peber

Hæld kikærterne i en sigte og lad dem dryppe godt af.
Blend kikærterne i en foodprocessor til de er godt pureret. Tilsæt de øvrige ingredienser og kør blandingen i foodprocessoren i et par minutter, så det er godt mikset sammen og "glat", uden klumper.
Sæt "farsen" i køleskabet i ca. 1/2 time.
Form små flade boller og steg dem på begge sider i rigelig olie i ca. 4 min.
Læg dem på fedtsugende papir (køkkenrulle).
Server dem til pitabrød, hvidløgsdressing, salat, tomat, agurk og god feta.


NOTE:
Tørrede kikærter kan også anvendes, men kræver lidt mere forberedelse.
Brug 200 g. kikærter til denne portion. De skal udblødes i rigeligt vand (12 timer, eller natten over). Hæld vandet fra kikærterne, kom dem i en gryde, hæld vand i så de er dækket. Kog kikærterne i ca. 5 min. Herfra følges opskriften.

4 kommentarer:

  1. Mine gik helt i stykker og flød nærmest ud, blev aldrig rigtig faste :( hvad tror du der gik galt ? Tænker jeg havde for lidt mel i måske ??

    SvarSlet
  2. Nå det var mængden af mel :) havde lidt dej i overskud der fik et skud mel mere, så gik det :)

    SvarSlet
  3. Øv! Men ja, det har nok været mængden af mel, men det er også vigtigt at olien er varm nok, så der hurtigt dannes en skorpe. Håber de smagte godt :)

    Mvh. Maria

    SvarSlet
  4. Ja det sidste fik jeg også fanget :) de få jeg fik lavet rigtig smagte super godt, så de skal prøves igen :)
    Karina

    SvarSlet